Relacja dietetyk – pacjent. Czy trzeba wyznaczać granice?

Czy mieliście podobnie?

Pierwsze lata prowadzenia gabinetu dietetycznego, to praktycznie całodobowe poświęcenie. Dni wypełnione są spotkaniami z klientami, komponowaniem diet, umawianiem wizyt i telefonicznym kontaktem z pacjentami. Wasi nowi podopieczni mogą mieć dużo pytań i wątpliwości, jednak dbając o ich komfort i jakość świadczonych usług, nie zapominajcie zadbać o własną przestrzeń życiową.

Oto kilka sytuacji z którymi będziecie musieli się zmierzyć. Jak dać sobie z nimi radę?


SYTUACJA 1: „ A ja słyszałam, że nie można jeść owoców po południu…., czemu są w diecie?”

Niepotwierdzone badaniami „prawdy” z internetu, potrafią skutecznie utrudniać pracę dietetykom. O ile jednorazowe odparcie takiego czy innego zarzutu nie stanowi problemu, trafiają się klienci, którzy zawsze wiedzą lepiej. Dokładne tłumaczenie lub pisanie długich maili, w celu odparcia zarzutu potrafi zabrać naprawdę sporo czasu. Jeśli więc masz dostęp do badania lub artykułu popartego rzetelną wiedzą (najlepiej z badaniami klinicznymi)- wyślij do niego link swojemu klientowi. Dzięki temu zaoszczędzisz czas na długie tłumaczenie, a przy okazji pokażesz jak wyglądają rzetelne artykuły i badania naukowe.  Wkrótce Twój podopieczny, będzie wiedział jak „oddzielać ziarno od plew” w gąszczu internetowej wiedzy”.


SYTUACJA 2: „Przepraszam, że dzwonię,  wiem że jest weekend- ale ja nie mogę nigdzie dostać jogurtu o zwartości tłuszczy 2,5% , czy może być taki 3 – procentowy?

Przypomnij sobie sytuacje, w których mogłeś czuć się niekomfortowo i spróbuj określić, czy są one powtarzalne. Mogą do nich należeć chwile, kiedy klienci kontaktują się z Tobą w weekendy lub w nocy, oczekując odpowiedzi lub zadają Ci osobiste i bezprecedensowe pytania na Twój temat. Zrób listę takich sytuacji i stwórz krótki i zwięzły przewodnik dla klienta (UWAGA: długich na pewno nikt nie będzie czytał, staraj się zmieścić na jednej kartce. Przewodnik możesz dodatkowo opatrzeć ciekawymi grafikami). Informacje, które opisałeś warto po krótce omówić na pierwszym spotkaniu. Mogą tam się znaleźć:

  • sposoby i godziny możliwego kontaktu z dietetykiem (na przykład: kontakt telefoniczny z dietetykiem w dni powszednie do godziny 18)
  • zamienniki problematycznych produktów żywnościowych- czym zamienić trudniej dostępne produkty, lub gdzie je kupić
  • ceny przyszłych wizyt
  • możliwość odwołania/przesunięcia wizyt. Ewentualne zaliczki za rezerwowanie terminu
  • zasady korzystania z diety: opisać czy można korzystać z tego samego zestawu diety dwa dni z rzędu (czyli gotować na dwa dni) i tym podobne najczęściej powtarzające się wątpliwości klientów

Wyznaczanie granic buduje szacunek i zaufanie usługobiorców, co oznacza, że ​​Twoi klienci chętniej polecają Cię innym ludziom. Nie bój się więc prosić ustalać jasne zasady współpracy, ale również prosić o wystawienie referencji. To wszystko zwiększa Twoją wiarygodność. 


SYTUACJA 3: „Dziś znowu nie przyjdę na wizytę, czy możemy przełożyć na kolejny tydzień?”

Jeśli zdarza Ci się świadczyć usługę osobom, które non stop przekładają lub odwołują wizytę, w dodatku w ostatniej chwili, nie bój się następnym razem poprosić o zaliczkę. Jeśli kłóci się to z Twoim charakterem, lub po prostu nie chcesz tego robić, możesz uciec się innej metody. Wytłumacz klientowi, że zarezerwowałeś czas na konsultacje oraz rozpisanie jadłospisu dla niego. Zaproponuj, że przygotujesz mu nową dietę, po krótkiej konsultacji telefonicznej i opłaceniu usługi przelewem. Ty nie stracisz swojego cennego czasu, zarobisz, a klient będzie zadowolony – gdyż otrzyma to czego potrzebował, bez wychodzenia z domu. Wilk syty, a owca cała 😊

Jeśli chcesz tworzyć granice i utrzymywać zdrowe relacje z klientami, nie ma lepszego czasu na rozpoczęcie niż teraz. Większa radość z życia i pracy gwarantowana!!!

Mgr Natalia Jasiakiewicz-Jeleń

Nie próbowałeś jeszcze NUVERO?

Nie krępuj się. Skorzystaj z naszego 14-sto dniowego, całkowicie bezpłatnego okresu testowego. NUVERO to wszystko czego potrzebujesz, aby prowadzić poradnię dietetyczną oraz usługi dla żywienia zbiorowego. To wszystko on line, od 49 zł miesięcznie.

Wszystkie artykuły